Текст закону України "Про внесення змін до Закону України Про судоустрій і статус суддів та процесуальних законів щодо додаткових заходів захисту безпеки громадян" із можливістю внести пропозиції.
Порівняльний аналіз законодавства окремих іноземних держав стосовно законів України, які, на думку Послів США та країн ЄС, суперечать нормам демократичних країн Заходу
Введення в законодавство поняття громадського об’єднання, що виконує функції іноземного агента, до яких будуть відноситися громадські об’єднання, які для забезпечення своєї діяльності отримують грошові кошти або майно з іноземних джерел та беруть участь у політичній діяльності на території України
Запровадження для таких громадських об’єднань обов’язку повідомити про відповідність таким критеріям та виконувати певні додаткові обов’язки (подавати та публікувати звіти про свою діяльність, вести окремий бухгалтерський облік тощо).
Встановлення додаткового контролю за діяльністю громадських об’єднань, які фінансуються з-за кордону, необхідне з метою унеможливлення прихованого та незаконного втручання іноземних суб’єктів в політичну діяльність в державі, зниження потенційних загроз національній безпеці, недопущення випадків фінансування екстремістських, терористичних чи інших злочинних організацій з іноземних джерел.
Такі пропозиції відповідають міжнародній практиці: подібне законодавство щодо статусу іноземного агента, зокрема, діє в США (закон FARA) та Франції.
Деякі приклади порівняння законодавства
Україна
|
Громадське об’єднання вважається таким, що виконує функції іноземного агента, якщо для забезпечення своєї діяльності отримує грошові кошти або майно від іноземних держав, їх державних органів, неурядових організації інших держав, міжнародних неурядових організацій, іноземних громадян, осіб без громадянства або уповноважених ними осіб, що отримують грошові кошти чи інше майно від вказаних джерел (далі – іноземні джерела), а також бере участь, в тому числі в інтересах іноземних джерел, в політичній діяльності на території України.
Громадське об’єднання, за виключенням політичної партії, визнається таким що бере участь в політичній діяльності, яка здійснюється на території України, якщо незалежно від цілей і завдань, зазначених в його засновницьких документах, воно приймає участь (в тому числі шляхом фінансування) в організації та проведенні політичних акцій, які мають на меті вплив на прийняття рішень державними органами, зміну визначеної ними державної політики, а також для формування думки суспільства у вказаних цілях."
|
Словенія
|
Закон «Про об’єднання громадян» передбачає ведення окремого реєстру представництв іноземних громадських об’єднань в Словенії.
|
США
|
Закон «Про реєстрацію іноземних агентів» 1938 року.
Закон вимагає, від кожного агента іноземного резидента, зареєструватися у Департаменті Юстиції та подавати форми із зазначенням його укладених угод, доходу та витратам отриманих від іноземного резидента. Такі форми розміщуються публічно, та доповнюються кожні шість місяців.
Закон також вимагає, щоб інформаційні матеріали, що розповсюджуються такими організаціями, були марковані позначкою, що матеріали розповсюджуються особою в інтересах іноземного резидента.
Іноземний агент, має фіксувати всю свою діяльність та проходити перевірки у Генеральній прокуратурі США.
|
Франція
|
Кримінальний кодекс:
Стаття 411-4
Діяльність на території Франції будь-яких об’єднань іноземної держави , агентів, або організацій чи підприємств або організації які знаходяться під контролем іншої держави,фінансуються іноземною державою з метою розпалювання актів агресії проти Франції, карається ув’язненням до тридцяти років і штрафом в € 450,000.
Діяльність будь-яких об’єднань іноземної держави, агентств іноземної держави, підприємств або організацій або організацій які перебувають під контролем іноземної держави, яка здатна нанести шкоду інтересам нації, карається позбавленням волі на строк до десяти років і штрафом в розмірі € 150,000.
|