Представництво Zakonoproekt.org.ua на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Twitter.com Представництво Zakonoproekt.org.ua на Linkedin.com RSS для Zakonoproekt.org.ua Про RSS


Рада розгляне проект щодо захисту прав української нації на підземні прісні води та збереження їх для майбутніх поколінь 

Сторінка англійською мовою Сторінка російською мовою Сторінка французькою мовою Сторінка німецькою мовою Сторінка  іспанською мовою Версія для друку
20.06.2011

У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення зміни до Кодексу України про надра щодо захисту прав української нації на підземні прісні води та збереження їх для майбутніх поколінь» №8516 від 16.05.2011 р.  Необхідність прийняття цього законопроекту пов’язана з тим, що в нещодавно прийнятому законі України «Про внесення зміни до статті 23 Кодексу України про надра щодо видобування підземних вод» було внесено зміну до статті 23 Кодексу України про надра, згідно з якою умова щодо видобування підземних вод до 20 метрів була замінена умовою, за якою продуктивність водозаборів підземних вод не може перевищувати 300 метрів кубічних на добу, і ця умова поширюватиметься також на нецентралізоване та централізоване (крім виробництва фасованої питної води) господарсько-питне водопостачання без одержання спеціальних дозволів та гірничого відводу.

Відповідно до статті 13 Конституції України «Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону».

Тому зняття будь-яких обмежень щодо глибини і кількості видобування підземних вод й ще без одержання спеціальних дозволів на користування надрами і гірничого відводу при відсутності раціонального, науково обґрунтованого їх використання та екологічно спрямованого захисту, суперечить завданням Кодексу України про надра щодо їх раціонального використання, охорони, гарантування при користуванні ними безпеки людей, майна і навколишнього природного середовища, а також преамбулі Водного кодексу України, де водні ресурси є обмеженими та вразливими природними об'єктами. Особливим аспектом при цьому є те, що якісна питна вода вже для багатьох країн світу є дорогим товаром.

До того ж, відповідно до абзацу а) підпункту 263.2.3 пункту 263.2 статті 263 розділу XI «Плата за користування надрами» Податкового кодексу України до об'єкта оподаткування не належать і не включені до державного балансу запасів корисних копалин корисні копалини місцевого значення й торф, видобуті землевласниками та землекористувачами для власного споживання, якщо їх використання не передбачає отримання економічної вигоди з передачею чи без передачі права власності на них, загальною глибиною розробки до двох метрів, і прісні підземні води до 20 метрів.

Крім того, згідно з положеннями Водного кодексу України, Кодексу України про надра та Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» нецентралізоване та централізоване водопостачання населення в разі використання підземних вод передбачає отримання відповідними юридичними та фізичними особами спеціальних дозволів на користування надрами, збір за видачу та кошти від продажу яких включаються до доходів загального фонду Державного бюджету України. А оскільки, відповідно до додатку №1 «Доходи Державного бюджету України на 2011 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» включено збір за спеціальне використання води, то виникає необхідність забезпечення можливості відповідних державних органів здійснювати контроль за метою й обсягами спеціального використання прісної підземної води, що буде добута з глибини більш ніж 20 метрів.

Тим більше, що не законом, а лише прикінцевими положеннями свідомо доручено Кабінету Міністрів України в шестимісячний строк з дня опублікування цього Закону розробити та затвердити порядок державного обліку артезіанських свердловин, забезпечення їх засобами виміру видобутих підземних вод та забезпечення державного контролю за дотриманням водокористувачами цього Закону. А це суперечить статті 30 Конституції України щодо недопущення проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду.

Таке безконтрольне використання питної води з любої глибини, як це дозволяє нещодавно змінений закон, буде неефективним. Об’єми її використання не для питного водопостачання, а для господарських і побутових потреб, призведе до спустошення підземних запасів води. 1 м3 прісної води замість 300 м3 вистачить для того, аби напитися й приготувати їжу для однієї особи. Пропозиція щодо виключення з проекту Закону значення глибини (до 20 метрів), з якої можна добувати воду, може призвести до використання з цією метою вод, які мають стратегічне значення для всього народу України.

Приведення статті 23 Кодексу України про надра до вимог абзацу а) підпункту 263.2.3 пункту 263.2 статті 263 розділу XI «Плата за користування надрами» Податкового кодексу України сприятиме наповненню Державного бюджету України, оскільки нецентралізоване та централізоване водопостачання населення в разі використання підземних вод передбачає отримання відповідними юридичними та фізичними особами спеціальних дозволів на користування надрами і, у свою чергу, надасть відповідним державним органам можливості здійснювати контроль за виконанням цього закону.

Пропонується внесення до Кодексу України «Про надра» зміни про те, що землевласники й землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати для своїх господарських і побутових потреб корисні копалини місцевого значення й торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води до 20 метрів для власних господарсько-побутових потреб, нецентралізованого та централізованого (крім виробництва фасованої питної води) господарсько-питного водопостачання, за умови що продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 1 кубічного метра на добу на одну особу та використовувати надра для господарських і побутових потреб», для чого в частині першій статті 23 Кодексу України про надра (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., №36, ст. 340) після слів «підземні води» додати слова й цифри «до 20 метрів», і слова та цифри «300 кубічних метрів» замінити словами й цифрами «1 кубічного метра на добу на одну особу».

Законом пропонується доповнити частину другу статті 24 пунктом 1-1, у якому встановити обов’язок Кабінету Міністрів України визначити порядок здійснення обліку видобутих корисних копалин місцевого значення, торфу, прісних підземних вод з родовищ і артезіанських свердловин та забезпечення доступу відповідних посадових осіб, необхідного для здійснення державного контролю за дотриманням користувачами вимог законодавства щодо цього обліку.

Нормативно-правовими актами, що регулюють зазначені відносини є Конституція України, Кодекс України про надра, Водний кодекс України, Податковий кодекс України, Закон України «Про питну воду та питне водопостачання».

Реалізація положень цього законопроекту після його прийняття не потребуватиме внесення змін до інших законів.

Реалізація положень цього Закону, у разі його прийняття, не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України, а навпаки буде сприяти його наповненню, оскільки сприятиме цьому, навіть існуючий невеликий розмір ставки плати за видобування прісних підземних вод, що становить 5,36 грн. за 100 куб. метрів.

Прийняття цього законопроекту сприятиме захисту прав української нації на підземні прісні води та збереження їх для майбутніх поколінь.

Головним комітетом визначено Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Для даного повідомлення коментарі заборонені.
Передрук матеріалів сайту вітається , при наявності прямого гіперпосилання (hyperlink) без редіректа на http://www.zakonoproekt.org.ua .
Система Orphus Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Теми

Таким чином Ви завжди зможете слідкувати за оновленнями на сторінці Zakonoproekt.Org.UA на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Twitter.com Представництво Zakonoproekt.org.ua на GOOGLE+ Представництво Zakonoproekt.org.ua на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Linkedin.com

Zakonoproekt.org.ua - це незалежне видання, що фінансуються за рахунок реклами та кожного використання читачами рекламних банерів на цьому сайті.

Заходьте до нас на Facebook


Про фінансування сайту

© 2010 www.zakonoproekt.org.ua . Творимо закони разом! Аналіз законів та аналіз і розробляння законопроектів. Сайт - це останні новини щодо Верховної Ради України. Президента України,. Кабінет міністрів України та інші органи державної влади і органи місцевого самоврядування на тему: закони, законопроекти та інше законодавство, політика, економіка, фінанси, технології, право, культура, здоров’я.
Усі права на матеріали, що перебувають на сайті, захищенi відповідно до законодавства України. Передрук матеріалів сайту вітається , при наявності прямого гіперпосилання (hyperlink) без редиректа на http://www.zakonoproekt.org.ua .

Карта сайту | © 2010 - 2021 Zakonoproekt.Org.UA
RSS для Zakonoproekt.org.ua