Представництво Zakonoproekt.org.ua на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Twitter.com Представництво Zakonoproekt.org.ua на Linkedin.com RSS для Zakonoproekt.org.ua Про RSS


Суд визнав, що НАБУ збрехало стосовно коштів із ДФС 

Сторінка англійською мовою Сторінка російською мовою Сторінка французькою мовою Сторінка німецькою мовою Сторінка  іспанською мовою Версія для друку
24.08.2016

Солом`янський районний суд м. Києва визнав, що детектив НАБУ Ліпа О.П. та інші збрехали, коли розповідали про вилучену валюту в ДФС.  Про це свідчить ухвала суду №кс/760/10809/16 760/13342/16-к.Солом`янський районний суд м. Києва визнав, що детектив НАБУ Ліпа О.П. та інші збрехали, коли розповідали про вилучену валюту в ДФС.

Про це свідчить ухвала суду №кс/760/10809/16 760/13342/16-к.

1 - кс/760/10809/16,   760/13342/16-к 

У Х В А Л А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 серпня 2016 року Солом`янський районний суд м. Києва

в складі слідчого судді Кицюк В.С., за участю секретаря Піддубняк І.О., прокурора Ярової О.А., захисників ОСОБА_2 та ОСОБА_3, підозрюваного ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання детектива Національного бюро Третього відділу детективів Першого підрозділу детективів Головного підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро України Ліпи О.П. в межах кримінального провадження №52016000000000064 від 02.03.2016 про відсторонення від посади ОСОБА_4 проживає за адресою АДРЕСА_1

підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.368 КК України, -

В С Т А Н О В И В :

Детектив Національного бюро Третього відділу детективів Першого підрозділу детективів Головного підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро України (далі - НАБУ) Ліпа О.П. звернувся до слідчого судді із вищезазначеним клопотанням, погодженим начальником п`ятого відділу управління процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення та представництва в суді Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Генеральної прокуратури України Яровою О.А., про відсторонення підозрюваного в кримінальному провадженні №52016000000000064 ОСОБА_4 на два місяці в межах строку досудового розслідування.

Клопотання з урахуванням пояснень прокурора в судовому засіданні мотивовано тим, що ОСОБА_4 підозрюється у вимаганні ним як службовою особою, яка займає відповідальне становище, неправомірної вигоди в особливо великому розмірі за вчинення такою службовою особою в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду, будь-якої дії з використанням наданої влади, за попередньою змовою групою осіб.

Прокурор зазначає, що ОСОБА_4 що само по собі сприяло вчиненню ним кримінального правопорушення.

Крім того, акцентує увагу сторона обвинувачення, що перебуваючи на цій посаді, ОСОБА_4 буде не тільки перешкоджати досудовому розслідуванні детективами НАБУ даного кримінального провадження №52016000000000064, але й буде впливати на хід розслідування іншого кримінального провадження №32015230000000055, що перебуває в провадженні СУ ФР в Шевченківському районі ГУ ДФС в м. Києві, чинити тиск на ОСОБА_7, близьких родичів останнього з метою зміни їх процесуального статусу в кримінальному провадженні №32015230000000055 та як наслідок зміну свідчень вже щодо його дій.

Також, стверджує прокурор, що ОСОБА_4, перебуваючи на займаній посаді, матиме можливість впливу на підлеглих працівників СУ ФР в Шевченківському районі ГУ ДФС в м. Києві, які обізнані з протиправною діяльністю останнього, матиме доступ до всіх приміщень, документів та інших предметів, що можуть мати істотне значення для встановлення обставин кримінального провадження №52016000000000064.

Окрім того, сторона обвинувачення просить слідчого суддю врахувати, що ОСОБА_4 обіймає посаду в правоохоронних органах понад 10 років, тому має знайомих серед працівників органів державної влади, інших правоохоронних органів, зв`язки із якими може використовувати для створення перешкод в досудовому розслідуванні кримінального провадження №52016000000000064.

Прокурор підсумовує, що перебування на посаді може сприяти вчиненню інших аналогічних кримінальних правопорушень або приховати вже вчинені злочини, відомості про які поки що невідомі стороні обвинувачення, впливатиме на свідків, буде займатися маскуванням шляхом створення недостовірних службових документів. Задоволення клопотання забезпечить належну процесуальну поведінку ОСОБА_4 та само по собі узгоджується із положеннями ч.5 ст.65 Закону України «Про запобігання корупції».

В свою чергу, адвокати підозрюваного та сам ОСОБА_4 категорично заперечували проти задоволення клопотання, заявили, що незважаючи на наявність вищезазначеного положення Закону України «Про запобігання корупції», в кожному конкретному випадку слід перевіряти клопотання на предмет його відповідності вимогам КПК України і доведенні перед слідчим суддею обґрунтованості доводів застосування даного заходу забезпечення кримінального провадження задля обмеження з однієї сторони свавільного втручання зі сторони органу досудового розслідування в права та свободи, а з другої - дискреції суду.

Зауважили, що клопотання ґрунтується на припущеннях, що є неприпустимим, що не тільки, на думку захисту, є сумніви в наявності обґрунтованості підозри, причетності ОСОБА_4 до вчинення інкримінованого йому злочину, але й абсолютно не доведені ризики відсторонення його від посади, оскільки, стверджує захист, сторона обвинувачення обмежилася виключно цитуванням відповідної статті КПК України, без підтвердження підстав ні матеріалами клопотання, ні будь-якими «іншими матеріалами кримінального провадження», як це зазначено в тексті клопотання, які не просто не були долучені до клопотання, але й не були представлені в засіданні. Наявні ж матеріали НРСД, за переконанням адвокатів, взагалі не можуть враховуватися слідчим суддею під час прийняття зараз рішення, оскільки відсутнє не тільки відповідне рішення суду на предмет перевірки законності отримання інформації таким шляхом, але й відсутні самі носії для можливості співставлення ймовірного запису і відображеного в наданих протоколах.

Крім того, захист звернув увагу слідчого судді на те, що вплив на досудове розслідування даного кримінального провадження №52016000000000064, знищення будь-яких речей і документів виключений, оскільки минулого тижня детективами НАБУ було проведено, зокрема, обшуки, під час яких вже вилучені певні такі речі та документи. Сам ОСОБА_4 додав, що коли вилучали грошові кошти з сейфу в його службовому кабінеті, то вони були належним чином опечатані та скріплені підписами та печатками, на них були бірки, вони є і були речовими доказами по справам, знаходилися там до моменту їх передачі на відповідне зберігання до фінустанови та/або повернення володільцям, оскільки паралельно вирішувалося питання накладення на них арешту. Підкреслив, що інших можливостей для зберігання речових доказів у СУ ФР в Шевченківському районі ГУ ДФС в м. Києві немає. Нагадав, що під час такого обшуку він безпосередньо заявляв клопотання про детальний перерахунок, були надані всі судові рішення, зокрема, про накладення арешту на ці кошти, проте у перерахунку йому було відмовлено. Вже в подальшому за його участю такий огляд і перерахунок було проведено і з`ясовано, що надлишок складає по гривні близько 200,00 грн., долари США - менше 269, Євро - 50 тощо. Вважав підозру надуманою. Просив врахувати, що грошові кошти, які були вилучені в його службовому кабінеті вже повернуті СУ ФР в Шевченківському районі ГУ ДФС в м. Києві самим НАБУ.

Будь-яких доказів чинення впливу на хід даного кримінального провадження, яке розслідується НАБУ, чи перешкоджання, сторона захисту вважала, що сторона обвинувачення не надала.

Щодо матеріалів кримінального провадження №32015230000000055, то слідчому судді було надано вирок суду по даному кримінальному провадженню від 29.07.2016 та наголошено на неспроможності тверджень сторони обвинувачення за таких обставин з боку ОСОБА_4 впливати на його (провадження) перебіг чи знищити будь-які документи.

Щодо ризику «використання» факту перебування на посаді для чинення тиску як на підлеглих, так і свідків, то сторона захисту продовжила.

Припущення щодо того, що ймовірно ОСОБА_4 перебуваючи на своїй посаді буде впливати на інших працівників його відомства, які нібито обізнані з його так званою протиправною діяльністю, просили до уваги не брати, оскільки є нічим іншим як припущенням, на яких не може ґрунтуватися жодне рішення суду.

Жодних доган чи фактів недобросовісної поведінки за, як зазначає сторона обвинувачення, більше ніж 10-річний досвід роботи в ОСОБА_4 немає. Він не притягувався і до кримінальності відповідальності, відтак адвокати вважали неспроможними твердження прокурора про те, що саме тепер перебуваючи на посаді він ймовірно їх вчинить.

Матеріали допитів свідків, що містяться в матеріалах клопотання, а саме ОСОБА_8 (працівника пункту обміну валют, де такий обмін здійснював адвокат ОСОБА_9.), ОСОБА_10 (дружини ОСОБА_8.) також, на думку адвокатів, не містять фактичних обставин, які б були пов`язані із «участю» саме ОСОБА_4 у тих чи інших протиправних діях. Сам ОСОБА_4 заперечував і сам факт знайомства із цими особами, відтак вважав незрозумілим обґрунтованість побоювання щодо впливу на останніх тим більше із використанням займаної посади. Заперечував він і факт особистого знайомства із адвокатом ОСОБА_9, а також «рекомендування» даного адвоката будь-кому, в тому числі - ОСОБА_7 - заявнику по кримінальному провадженню.

В даному контексті адвокати ОСОБА_4 зауважили, що не виключено, що таку «позицію» чи «тактику» захисту свого клієнта обрав сам адвокат ОСОБА_9 без доведення цього до відома ОСОБА_4 чи будь-якого слідчого ДПІ.

Заслухавши учасників та дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя приходить до наступного висновку.

Судовим розглядом встановлено, що групою детективів НАБУ здійснюється досудове розслідування в кримінальному провадженні №52016000000000064 від 02.03.2016 за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.368 КК України, ОСОБА_11 - у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.27, ч.4 ст.368 КК України та за підозрою ОСОБА_9 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.27, ч.4 ст.368 КК України.

28.07.2016 ОСОБА_4 вручено письмове повідомлення про підозру за ч.4 ст.368 КК України.

Згідно ч.1 ст.154 КПК України відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого злочину, і незалежно від тяжкості злочину - щодо особи, яка є службовою особою правоохоронного органу.

Згідно ст.43 Конституції України кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає, тому будь-які обмеження щодо реалізації цього права, в тому числі і відсторонення від посади під час кримінального провадження, повинно здійснюватися виключно з підстав та у порядку, передбаченому КПК України.

Згідно ч.1 ст.157 КПК України слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо детектив, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документ, які мають значення для судового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

В цьому аспекті слід зазначити, що застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як відсторонення від посади, з метою запобігання вищевказаним ризикам, передбачає доведення в сукупності фактів, які свідчать про існування таких ризиків та наявності у підозрюваного можливості здійснення протиправних дій шляхом використання займаної посади.

При прийнятті рішення про відсторонення підозрюваної особи від займаної посади слідчим суддею повинні належним чином досліджуватись мотиви, наведені в клопотанні, правова підстава, а також оцінюватись ефективність застосування даного заходу забезпечення кримінального провадження поряд із наслідками такого застосування для інших осіб.

Так, слідчий суддя вважає такими, що заслуговують на увагу доводи сторони захисту про те, що клопотання в більшій мірі ґрунтується на припущеннях, що є неприпустимим.

Будь-яких доказів на користь того, що саме обіймання ОСОБА_4 сприяло ймовірному вчиненню ним інкримінованого злочину, або того, що подальше перебування на цій посаді надасть змоги останньому знищити чи підробити речі і документи, які вже мають значення для досудового розслідування, слідчому судді не надано.

Також є слушними зауваження сторони захисту щодо того, що фактичні обставини, викладені в протоколах допиту свідків ОСОБА_8, ОСОБА_10, протоколах огляду та вилучення грошових коштів, обшуку обмінного пункту (а.с.23-25, 34-36, 37-39, 40, 41), також не містять цьому підтверджень.

Наявні в матеріалах справи протоколи НРСД сторона захисту просить слідчого судді оцінити критично за відсутності можливості співставити роздруковане із інформацією, яка міститься на матеріальному носії, звернути увагу на відсутність самого такого носія в матеріалах клопотання, що слідчий суддя вважає таким, що заслуговує на увагу, та відповідає критерію оцінки з точки зору допустимості (а.с.74-159)

Слідчий суддя нагадує, що відповідно до ч.3 ст.22 КПК України слідчий суддя під час кримінального провадження не може одночасно виконувати функції державного обвинувачення, захисту і судового розгляду. Так, функції з доведення обґрунтованості поданого клопотання, наявності підстав для його задоволення, відповідних ризиків процесуальним законом покладено виключно на ініціатора такого клопотання, в даному випадку - сторону обвинувачення. Відтак слідчий суддя розглядає клопотання на підставі тих доказів, які слідчому судді і представлені. При цьому, жоден учасник не був позбавлений можливості надати їх безпосередньо в судовому засіданні.

Природа походження наступних документів, які містяться на а.с.29-30, 50-55, взагалі слідчому судді не відома та не була розкрита прокурором в судовому засіданні, відтак вони до уваги не приймаються.

Можливість знищення із використанням займаної посади ОСОБА_4 речей і документів (яких речей і документів також не зрозуміло?), при тому, що відповідно до протоколу обушку від 27.07.2016 в приміщенні СУ ФР ДПІ в Шевченківському районі ГУ ДФС в м. Києві, зокрема, в службових кабінетах слідчих та начальника СУ, вже було проведено обшуки, в ході яких вилучено певні речі та документи, серед яких грошові кошти в сумі 1 736 540,00 грн., 32 990,00 фунтів-стерлінгів, 112 720,00 Євро, 269 044,00 доларів США (а.с.160-165) також є недоведеною.

Тим більше, заслуговує на увагу наданий стороною захисту в судовому засіданні акт повернення майна від 08.08.2016 (а.с.195), згідно якого детектив НАБУ передав повноважним особам СУ ФР ДПІ в Шевченківському районі ГУ ДФС в м. Києві серед іншого вилучені 27.08.2016 в ході обшуку в приміщенні останнього грошові кошти в сумі 1 736 540,00 грн., 27 500,00 фунтів-стерлінгів, 112 770,00 Євро, 271 044,00 доларів США, а також як клопотань про тимчасові доступи, обшуки, так і відповідні ухвали про їх задоволення та ухвали слідчих суддів про накладення арешту на майно (грошові кошти), що за відсутності заперечень з боку прокурора свідчить на користь позиції сторони захисту про походження вищенаведених грошових коштів.

Можливість впливати будь-яким чином на матеріали кримінального провадження №32015230000000055, про яку йде мова в клопотанні детектива, спростовується наданим стороною захисту вироком Святошинського районного суду м. Києва від 29 липня 2016 року (а.с.204-213), відтак є незрозумілим застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження як відсторонення від посади і в плані його ефективності, тобто дієвості. Для чого? І де цьому підтвердження?

Посилання в судовому засіданні прокурора на те, що ОСОБА_4, перебуваючи на посаді, може використовувати своє службове становище з метою протиправного впливу на свідків, які є підлеглими та безпосередньо виконують його вказівки, слідчим суддею оцінюються критично, оскільки в разі здійснення незаконної діяльності та надання наказів, які суперечать чинному законодавству, підлеглі працівники вправі відмовити у виконанні таких наказів. Будь-яких доказів того, що ОСОБА_4 має таку ступінь впливу в колективі, щоб така відмова була унеможливлена, слідчому судді не надано, як і не надано доказів того, що він вчинить ймовірно новий злочин чи підробить речі і документи, які мають значення для досудового розслідування.

Більше того, ризики, на які посилається прокурор, можуть бути задоволені за рахунок покладення на підозрюваного обов`язків, передбачених ст.194 КПК України, а не шляхом відсторонення від займаної посади (наприклад, зобов`язання утримуватися від спілкування з будь-якою особою, будь-то ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_10, ОСОБА_9 тощо)

Відповідно до пункту 3 розділу 2.4 Узагальнення судової практики щодо розгляду слідчим суддею клопотань про застосування заходів забезпечення кримінального провадження ВССУ від 07.02.2014 підставами для відмови в задоволенні клопотання про відсторонення підозрюваної особи від займаної посади є, здебільшого недостатність підстав для відсторонення підозрюваної особи від займаної посади, а також недоведеність існування обґрунтованої підозри у вчиненні злочину такого ступеня тяжкості, за умови вчинення якого може бути здійснено відсторонення від посади, а також недоведеність того, що потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання в права і свободи особи, про який йдеться в клопотанні слідчого.

На підставі викладеного, слідчий суддя приходить до висновку, що прокурор не довів наявність підстав вважати, що підозрюваний ОСОБА_4 може негативно впливати на хід досудового розслідування, незаконним засобом впливати на свідків у кримінальному провадженні та інших учасників, та протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Органом досудового розслідування не доведено, що без відсторонення підозрюваного від займаної посади ненеможливо забезпечити швидке, повне та неупереджене досудове розслідування, і такі потреби досудове розслідування виправдовують обмеження гарантованого ст.43 Конституції України права на працю підозрюваного, а тому клопотання підлягає залишенню без задоволення на підставі ч.1 ст.157 КПК України.

Керуючись ст.ст. 154-158 КПК України, слідчий суддя -

У Х В А Л И В:

Відмовити в задоволенні клопотання детектива Національного бюро Третього відділу детективів Першого підрозділу детективів Головного підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро України ОСЛіпи О.П. межах кримінального провадження №52016000000000064 від 02.03.2016 про відсторонення від посади ОСОБА_4.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Апеляційного суду м. Києва протягом п`яти днів з моменту проголошення.

Слідчий суддя ;В.С. Кицюк

Щоб додати коментар, Ви повині зареєструватися на сайті.
Передрук матеріалів сайту вітається , при наявності прямого гіперпосилання (hyperlink) без редіректа на http://www.zakonoproekt.org.ua .
Система Orphus Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Теми

Таким чином Ви завжди зможете слідкувати за оновленнями на сторінці Zakonoproekt.Org.UA на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Twitter.com Представництво Zakonoproekt.org.ua на GOOGLE+ Представництво Zakonoproekt.org.ua на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Linkedin.com

Zakonoproekt.org.ua - це незалежне видання, що фінансуються за рахунок реклами та кожного використання читачами рекламних банерів на цьому сайті.

Заходьте до нас на Facebook


Про фінансування сайту

© 2010 www.zakonoproekt.org.ua . Творимо закони разом! Аналіз законів та аналіз і розробляння законопроектів. Сайт - це останні новини щодо Верховної Ради України. Президента України,. Кабінет міністрів України та інші органи державної влади і органи місцевого самоврядування на тему: закони, законопроекти та інше законодавство, політика, економіка, фінанси, технології, право, культура, здоров’я.
Усі права на матеріали, що перебувають на сайті, захищенi відповідно до законодавства України. Передрук матеріалів сайту вітається , при наявності прямого гіперпосилання (hyperlink) без редиректа на http://www.zakonoproekt.org.ua .

Карта сайту | © 2010 - 2020 Zakonoproekt.Org.UA
RSS для Zakonoproekt.org.ua