Представництво Zakonoproekt.org.ua на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Twitter.com Представництво Zakonoproekt.org.ua на Linkedin.com RSS для Zakonoproekt.org.ua Про RSS

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України «Про внесення змін до

статті 117 Кодексу адміністративного судочинства України»

щодо заборони застосування засобів забезпечення позову

1. Обґрунтування необхідності прийняття проекту Закону

Стаття 117 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачає заходи забезпечення адміністративного позову. Частина пята цієї статті регулює випадки, коли засоби забезпечення позову не застосовуються. Зокрема, не допускається зупинення актів Верховної Ради України, Президента, Вищої ради юстиції та заборона для них вчиняти певні дії (пункт 1 частини пятої).

Зазначене положення КАС України було предметом розгляду Конституційного Суду України. У своєму Рішенні від 16 червня 2011 року Конституційний Суд відмічає, що недопущення забезпечення судом адміністративного позову шляхом зупинення актів Верховної Ради України і Президента України та встановлення для них заборони вчиняти певні дії пов'язане зі значущістю їх діяльності, презумпцією конституційності прийнятих ними актів та вчинених дій і зумовлене тим, що використання таких засобів забезпечення в інтересах позивача може призвести до порушення прав невизначеного кола осіб.

Що стосується Вищої ради юстиції, то Конституційний Суд не дав правової оцінки нормі закону в цій частині. Виключні повноваження Вищої ради юстиції передбачені статтею 131 Конституції України. Це:

1) внесення подання про призначення суддів на посади або про звільнення їх з посад;

2) прийняття рішення стосовно порушення суддями і прокурорами вимог щодо несумісності;

3) здійснення дисциплінарного провадження стосовно суддів Верховного Суду України і суддів вищих спеціалізованих судів та розгляд скарг на рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності суддів апеляційних та місцевих судів, а також прокурорів.

Закон України «Про Вищу раду юстиції» у статті 27 передбачає акти, які може приймати Вища рада юстиції. Зокрема, подання про призначення і звільнення суддів; рішення про призначення суддів на адміністративні посади і звільнення їх з посад; про порушення вимог щодо несумісності; про дисциплінарну відповідальність; рішення по скарзі на рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності; про увільнення члена Вищої ради; рішення у скарзі на результати кваліфікаційного іспиту кандидатів на посаду судді; рішення у скарзі на відмову в рекомендуванні для обрання кандидатом на посаду судді безстроково та інші акти в межах повноважень Вищої ради юстиції.

Таким чином, Вища рада юстиції приймає акти індивідуальної дії і тому немає підстав для надання її рішенням особливого статусу, що проявляється у неможливості застосування засобів забезпечення позову до її рішень. Недопущення оскарження рішень Вищої ради юстиції суттєво звужує й обмежує зміст та обсяг права на судовий захист.

У звязку з цим проектом пропонується виключити з переліку органів, до яких не застосовуються окремі засоби забезпечення позову Вищу раду юстиції.

Натомість, пропонується цей перелік доповнити Пленумом Верховного Суду України і передбачити, що не допускається забезпечення позову шляхом зупинення актів Верховної Ради України, Президента України, Пленуму Верховного Суду України та встановлення для них заборони вчиняти певні дії. Така пропозиція зумовлена тим, що Верховний Суд України, згідно Конституції України, є найвищим судовий органом в системі судів загальної юрисдикції. Пленум Верховного Суду є колегіальним органом, до складу якого входять всі судді Верховного Суду. Повноваження Пленуму чітко визначені Законом України «Про судоустрій і статус суддів».

Одним з основних завдань Пленуму Верховного Суду України є обрання і звільнення Голови Верховного Суду України. Це вимога частини другої статті 128 Конституцією України. Крім того, Пленум надає висновок про наявність чи відсутність у діяннях, в яких звинувачується Президент України, ознак державної зради або іншого злочину; вносить за зверненням Верховної Ради України письмове подання про неможливість виконання Президентом України своїх повноважень за станом здоров'я.

Можливість зупинення судом рішень Пленуму і заборона діяльності може призвести до навмисного блокування роботи Пленуму з метою не дати змоги приймати рішення, які не вигідні тим чи іншим особам.

На жаль, приклади заборони Пленуму Верховного Суду України вже були. Окружний адміністративний суд м. Києва у вересні 2011 року заборонив проведення Пленуму, коли в порядку денному було питання обрання Голови Верховного Суду.

2. Цілі і завдання проекту Закону

Законопроект підготовлено з метою забезпечення ефективного судового захисту та виконання Пленумом Верховного Суду України, визначених Конституцією і законом повноважень.

3. Загальна характеристика

та основні положення проекту Закону

Законопроектом пропонується внести зміни до пункту першого частини пятої статті 117 КАС України і встановити:

«5. Не допускається забезпечення позову шляхом:

1) зупинення актів Верховної Ради України, Президента України, Пленуму Верховного Суду України та встановлення для них заборони
вчиняти певні дії;»

4. Стан нормативно-правової бази

у даній сфері правового регулювання

Відносини в даній сфері регулюються Кодексом адміністративного судочинства України.

Реалізація положень законопроекту після його прийняття змін до інших законів не потребуватиме.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація положень законопроекту у разі його прийняття не потребуватиме додаткових видатків з Державного бюджету України.

6. Прогноз соціально-економічних та інших

наслідків прийняття проекту Закону

Реалізація положень законопроекту забезпечить ефективний судовий захист через можливість застосування заходів забезпечення позову до рішень Вищої ради юстиції і унеможливить спроби блокування роботи Пленуму Верховного Суду України.

Народний депутат України О.Ю.Шустік

Таким чином Ви завжди зможете слідкувати за оновленнями на сторінці Zakonoproekt.Org.UA на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Twitter.com Представництво Zakonoproekt.org.ua на GOOGLE+ Представництво Zakonoproekt.org.ua на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Linkedin.com

Zakonoproekt.org.ua - це незалежне видання, що фінансуються за рахунок реклами та кожного використання читачами рекламних банерів на цьому сайті.

© 2010 www.zakonoproekt.org.ua . Творимо закони разом! Аналіз законів та аналіз і розробляння законопроектів. Сайт - це останні новини щодо Верховної Ради України. Президента України,. Кабінет міністрів України та інші органи державної влади і органи місцевого самоврядування на тему: закони, законопроекти та інше законодавство, політика, економіка, фінанси, технології, право, культура, здоров’я.
Усі права на матеріали, що перебувають на сайті, захищенi відповідно до законодавства України. Передрук матеріалів сайту вітається , при наявності прямого гіперпосилання (hyperlink) без редиректа на http://www.zakonoproekt.org.ua .

Карта сайту | © 2010 - 2022 Zakonoproekt.Org.UA
RSS для Zakonoproekt.org.ua