Представництво Zakonoproekt.org.ua на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Twitter.com Представництво Zakonoproekt.org.ua на Linkedin.com RSS для Zakonoproekt.org.ua Про RSS

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за правопорушення, учинені відносно працівників правоохоронних органів та працівниками правоохоронних органів)»

  1. Обґрунтування необхідності прийняття Закону

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за правопорушення, учинені відносно працівників правоохоронних органів)» розроблено у звязку з:

1). провалом так званої поліцейської реформи в Україні, яка через два роки після Революції Гідності досі не вирішила систематичні проблеми виконання правоохоронцями злочинних наказів, відсутності достатніх засобів ідентифікації правоохоронців, невибіркових силових дій та перевищення необхідної міри застосування заходів примусу з боку правоохоронців, злочинної бездіяльності правоохоронців у випадку правопорушень;

2). небезпеками нещодавно зареєстрованого в Верховній Раді України законопроекту № 5110 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення відповідальності за правопорушення, учинені відносно працівників правоохоронних органів)», який пропонує:

- доповнити ст. 185 КУпАП (“злісна непокора законному розпорядженню або вимозі поліцейського, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця”) ознаками правопорушення, яке вже передбачене у ст. 173 КУпАП (“дрібне хуліганство”);

- ввести в КУпАП термін “образа” поліцейського, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовця, який визначається через широкі для трактувань формально невизначені оцінні поняття (“нецензурні чи брутальні висловлювання, непристойні жести, непристойна оцінка особистих якостей та інші аналогічні дії, ... які принижують честь і гідність зазначених осіб”);

- ввести в ККУ широкі для трактувань формально невизначені оцінні уточнення терміну “опір” правоохоронцям (“вчинення активних дій”, “застосування до потерпілого фізичної сили”);

- ввести в законодавство невичерпний список правоохоронних органів (інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції), за опір працівникам яких настає кримінальна відповідальність.

Як свідчить практика застосування чинних редакцій ст. 185 КУпАП та ст. 342 ККУ, затримання людей часто провадяться необґрунтовано внаслідок незаконних дій, вимог або розпоряджень правоохоронців, а судові рішення інколи належно не вмотивовані, оскільки в них не обґрунтовується законність дій, вимог або розпоряджень правоохоронців. Ухвалення законопроекту № 5110 призведе до закріплення практики безпідставного притягнення до відповідальності за цими статтями, а також призведе до створення нових практик зловживань та перевищень влади з боку правоохоронців. Уведення в КУпАП оцінного поняття “образа” є зайвим ще й тому, що захист честі, гідності та ділової репутації правоохоронців є сферою цивільно-правових відносин, які регулюють захист цих властивостей особи.

Основною підставою існування правоохоронних органів є утвердження верховенства права в Україні, захист прав і свобод людини і громадянина. Проте трагічні події 18-20 лютого 2014 року показали, що діяльність правоохоронних органів має суворо регулюватись, задля недопущення використання силових структур (обовязком яких є захист громадян) проти власного народу, його прав і свобод.

Щоб уникнути повторення трагічних подій, необхідно невідкладно вносити до чинного законодавства зміни, які будуть чітко регламентувати права і обовязки працівників правоохоронних органів. Одним з ключових кроків у цьому напрямку є чітке визначення термінології, яка використовується в нормативно-правових актах, адже прогалини, які існують у чинному законодавстві можуть використовуватися з метою зловживання правоохоронцями своїм службовим становищем та порушення прав людини.

Цей законопроект має на меті уточнення кваліфікації правопорушень та недопущення зловживань з боку представників влади, що не видається можливим через відсутність достатніх для кваліфікації правопорушення визначень у чинному законодавстві.

2. Мета і шляхи її досягнення

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відповідальності за правопорушення, учинені відносно працівників правоохоронних органів та працівниками правоохоронних органів)» розроблено з підвищення захисту громадян та працівників правоохоронних органів від правопорушень під час виконання останніми службових обовязків шляхом уточнення кваліфікації правопорушень та посилення адміністративної відповідальності за правопорушення вказаної категорії, що сприятиме покращенню криміногенної ситуації в країні.

3. Загальна характеристика і основні положення проекту акта

Проектом акта пропонується внести зміни до ст. 185 КУпАП (“злісна непокора законному розпорядженню або вимозі поліцейського, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця”), ст. 173 КУпАП (“дрібне хуліганство”), ст. 342 ККУ (“опір представникові влади, державному виконавцю, члену громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовцеві, уповноваженій особі Фонду гарантування вкладів фізичних осіб”), ст. 343 ККУ (“втручання в законну діяльність працівника правоохоронного органу, працівника державної виконавчої служби”). А саме:

- зменшити кількість формально невизначених оцінних ознак правопорушень у ст. 173 КУпАП (“дрібне хуліганство”);

- виокремити в окремий склад адміністративного правопорушення нецензурної лайки, яка принижує честь і гідність людей, вчиненої працівником Національної поліції, військовослужбовцем Національної гвардії України, членом громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, працівником органів прокуратури, Служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань України, органів охорони державного кордону, органів доходів і зборів, органів і установ виконання покарань, слідчих ізоляторів, органів державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інших органів, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції;

- зменшити строк адміністративного арешту за дрібне хуліганство для осіб, які не є працівниками вищезгаданих органів;

- посилити відповідальності за нецензурну лайку, яка принижує честь і гідність людей, для працівників вищезгаданих органів;

- зазначити в примітці до ст. 185 КУпАП (“злісна непокора законному розпорядженню або вимозі поліцейського, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця”), які саме розпорядження та вимоги поліцейських, військовослужбовців та членів громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону вважаються законними;

- визначити в примітці до ст. 342 ККУ (“опір представникові влади, державному виконавцю, члену громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовцеві, уповноваженій особі Фонду гарантування вкладів фізичних осіб”) термін “опір” через посилання на визначення злочинів, передбачені ст.ст. 121-123, 125, 126 ККУ;

- ввести в примітці до ст. 342 ККУ термін “законні дії” і визначити його через ознаки, зазначені у ч. 2 ст. 41 ККУ;

- визначити в примітці до ст. 342 ККУ терміну “працівник правоохоронного органу” через вичерпний перелік правоохоронних органів;

- ввести в ст. 342 ККУ перелік підстав для звільнення від кримінальної відповідальності у разі: а). незаконних дій представника влади, працівника правоохоронного органу, державного виконавця, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця або уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб; б). необхідної самооборони особи, або оборони інших осіб, передбаченої у ст. 36 ККУ; в). перевищення заходів, необхідних для затримання особи, передбачених у ст. ст. 118 та 124 ККУ;

- ввести уточнення в ознаки злочину, передбаченого ст. 343 ККУ (“втручання в законну діяльність працівника правоохоронного органу, працівника державної виконавчої служби”), щоб мався на увазі вплив на працівників правоохоронного органу чи державної виконавчої служби лише у забороненій законом формі;

- ввести в примітці до ст. 343 ККУ термін “законна діяльність” і визначити його через ознаки, зазначені у ч. 2 ст. 41 ККУ.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання

У даній сфері правого регулювання діють Конституція України, Кодекс України про адміністративні правопорушення, Кримінальний кодекс України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація проекту акта не потребуватиме додаткових витрат з Державного бюджету України.

6. Регіональний аспект

Проект Закону не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Запобігання дискримінації

У проекті Закону відсутні положення, які містять ознаки дискримінації.

8. Запобігання корупції

У проекті Закону відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.

9. Громадське обговорення

Проект Закону вже пройшов обговорення в експертному громадському середовищі, і був розроблений на основі напрацювань та критики експертів української громадської організації «Комітет визволення політвязнів», правозахисної коаліції громадських організацій «Ні поліцейській державі!» та Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів.

9. Оцінка регуляторного впливу

Проект Закону не є регуляторним актом.

10. Вплив реалізації акта на ринок праці

Реалізація проекту Закону не має впливу на ринок праці.

11. Прогноз результатів

Прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відповідальності за правопорушення, учинені відносно працівників правоохоронних органів та працівниками правоохоронних органів)» дозволить підвищити захист прав громадян та працівників правоохоронних органів від правопорушень під час виконання останніми службових обовязків шляхом уточнення кваліфікації правопорушень та посилення адміністративної відповідальності за правопорушення вказаної категорії, що сприятиме покращенню криміногенної ситуації в країні.

Народні депутати УкраїниМосійчук І.В.

Луценко І.В.

Лінько Д.В.

Таким чином Ви завжди зможете слідкувати за оновленнями на сторінці Zakonoproekt.Org.UA на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Twitter.com Представництво Zakonoproekt.org.ua на GOOGLE+ Представництво Zakonoproekt.org.ua на Youtube Представництво Zakonoproekt.org.ua на Linkedin.com

Zakonoproekt.org.ua - це незалежне видання, що фінансуються за рахунок реклами та кожного використання читачами рекламних банерів на цьому сайті.

© 2010 www.zakonoproekt.org.ua . Творимо закони разом! Аналіз законів та аналіз і розробляння законопроектів. Сайт - це останні новини щодо Верховної Ради України. Президента України,. Кабінет міністрів України та інші органи державної влади і органи місцевого самоврядування на тему: закони, законопроекти та інше законодавство, політика, економіка, фінанси, технології, право, культура, здоров’я.
Усі права на матеріали, що перебувають на сайті, захищенi відповідно до законодавства України. Передрук матеріалів сайту вітається , при наявності прямого гіперпосилання (hyperlink) без редиректа на http://www.zakonoproekt.org.ua .

Карта сайту | © 2010 - 2019 Zakonoproekt.Org.UA
RSS для Zakonoproekt.org.ua